Az aktív iroda tudományos tényeken alapuló jótékony hatásai

A fontosabb kutatási eredményekről

Súlycsökkenés

Dr. James Levine, a híres Mayo Clinic orvosa, 2007-ben kezdte el tanulmányozni az aktív munka hatását a testzsírcsökkenésre, és megállapította, hogy a könnyű séta során a kalóriafogyasztás jelentősen meghaladja az üléskor és az álláskor elégetett kalóriát. Levine és csapata arra a következtetésre jutott, hogy a gyaloglás és a munka során évente akár 20-30 font (9.1 – 13.61 kg) fogyás is bekövetkezhet. A Pittsburghi Egyetem ezeket a megállapításokat egy nagyon hasonló, 2015-ben közzétett tanulmányában támasztotta alá.

Biometrikus egészség

A Massachusettsi Egyetemen, hosszú idő alatt gyűjtött adatok alapján azt találták, hogy a sétálóasztalok átlagosan 6% -kal csökkentik a derék és a csípő kerületét, miközben 7% -kal javítják az LDL-t és az összkoleszterin szintet. A Prince Edward Island-i Egyetem által elvégzett kiegészítő elemzés a munkavállalóknál a vércukorszint és a vérnyomás együttes javulását mérte, mindezt anélkül, hogy csökkent volna a munkavégzésük hatékonysága.

Mentális fitnessz

A Purdue Egyetem kutatói közel 200 esetben tanulmányozták az aktív munkaállomások dolgozókra gyakorolt pszichológiai hatásait. Eredményeik szerint a sétálóasztalok használói 13%-kal magasabb elégedettségről számoltak be a munkájukat illetően, és 12%-kal motiváltabbnak érezték magukat a feladatuk elvégzésében, mint az ülőmunkát végző társaik. A sétálópadot használók 30% -kal kevesebb munkahelyi stresszről számoltak be, és kevésbé érezték unalmasnak a munkájukat, miközben megőrizték a feladat-specifikus hatékonyságukat.

Javuló akut derék- és hátfájás

Az American College of Rheumatology szerint minden pillanatban kb. 650 millióan szenvednek derékfájdalomtól („low-back pain”, LBP). A La Trobe Egyetem kutatói a sétálópadok hatásait tanulmányozták derékfájdalommal küzdő csoportoknál. Eredményeik szerint a sétálópadok rendszeres használata hatékony fájdalomcsillapító módszernek bizonyult. 6 hét séta után a résztvevőknél teljesen elmúlt a derékfájdalom.

Csökkenő izületi bántalmak

A Tel-Avivi Egyetem kutatói több, mint 50, ízületi fájdalmaktól szenvedő alanyt tanulmányoztak. Eredményeikkel azt mutatták meg, hogy heti háromszor 20–40 percnyi könnyű séta ugyanolyan hatásos módszernek bizonyult az ízületi fájdalmak esetén, mint a klinikai kezelés. Dr. Katz-Leurer a projekt vezető kutatója megjegyezte, hogy a rendszeres séta csökkentette a vérnyomást, fokozta az agy és az immunrendszer működését, és csökkentette a stresszt.

Javuló krónikus hátfájás

A kutatók úgy találták, hogy a betegek közérzete jelentősen javul, ha a hagyományos kezelést sétával egészítették ki. A séta fájdalomcsillapító hatása annyira látványos volt, hogy a betegek 78% -a még a kezelés után egy évig elégedett volt az eredményével, ami 15% -kal volt magasabb a hagyományos kezelésben részesülő csoporthoz képest.

Testfelépítés pozitív változása

A texasi A&M Közegészségügyi Iskola Munkahelyi Egészségügyi Tanszéke kétéves tanulmányt készített, amelyben elemezte az álló asztalok hatását a hallgatókra. A kutatók felfedezték, hogy az álló asztalt használóknak átlagosan 3%-kal csökkent a testtömeg-indexe két év alatt – ez olyan mértékű átalakulás, amely az aktív munkavégzésnek tulajdonítható.

Energiahatékonyság javulása

Angliában megvizsgálták az álló íróasztalok hatását a köznyelvben csak „kajakóma”-ként emlegetett kiadósabb étkezés utáni állapotra. A kutatók elemezték az irodai szakemberek egy csoportjának ebéd utáni vércukorszintjét, és azt találták, hogy az állóasztalt használó munkavállalók energiahatékonysága 43% -kal növekedett. Ezenkívül a tanulmány vezető kutatója arra a következtetésre jutott, hogy az időszakos állás csökkentheti a kardiometabolikus betegségek kockázatát.

Mentális egészség

Kaliforniai kutatók egy csoportja több, mint 100 személyt vont be egy vizsgálatba, amelyben azt figyelték meg, hogy az egészséges, egyenes testtartás milyen hatással van a mentális egészségre. Az álló íróasztalok akár 30% -kal javíthatják használóik általános energiaszintjét, önértékelését és hangulatát, továbbá a vizsgálatban résztvevők csökkent szorongásérzetről számoltak be.

Csökkent hát- és nyakfájdalom

A Harvard Egyetem kutatói irodai dolgozók egy csoportján az állóasztalok használatának előnyeit vizsgálta. Hét hét adatgyűjtés után arra jutottak, hogy az állóasztalok jelentősen, mintegy 54% -kal csökkentik a hát- és nyaki fájdalmakat, miközben javítják az általános hangulatot. A kutatók ugyanakkor azt is kiemelték, hogy ha eltávolítják az állóasztalokat, két héten belül elmúlik az addigi jótékony hatásuk és visszatérnek a kezdeti fájdalmak.

Krónikus deréktáji fájdalom enyhítése

A Stanford Egyetem kutatói azt vizsgálták, milyen hatással van az állóasztal használata a krónikus deréktáji fájdalmakra. Csupán 15 nap használat után a vizsgálatban résztvevők 96%-a számolt be a derék- és nyakfájdalmainak csökkenéséről. 3 hónap múlva az állóasztalt használók 78%-a teljesen fájdalommentes állapotról számolt be.

Alakváltozás

A Massachusetts Egyetem egy meta-tanulmányt végzett, melyben az aktív munkaállomásoknak az energiafelhasználásra és súlyvesztésre gyakorolt jótéteményeit és hatásait vizsgálta. A kutatás megerősítette, hogy a gyaloglóasztalok után az asztali kerékpárok a második leghatékonyabb eszközök a kalóraégetésre, használatukkal percenként 2-4 kilokalóriát égethetünk el.

A szív egészsége

Ausztrál kutatók 16 tanulmányt végeztek, amelyben a pedálozás egészségre gyakorolt hatásait vizsgálták. Az eredmények a biciklizésnek egyértelműen pozitív hatását mutatták ki az egészségi állapot javulásában,  különös tekintettel a szív- és érrendszer állapotára nézve, és csökkentek a kardiovaszkulásris rizikótényezők is.

Közérzet, elégedettség, motiváció

A Clemson Egyetem pszichológia tanszéke egyik tanulmányában 38 asztali kerékpárt használó személyt vizsgált meg, hogy jobban megértsék a pedálozás kognitív funkciókra gyakorolt hatásait. A kutatók arra jutottak, hogy az asztali kerékpár használata 17%-kal növeli az általános közérzetet, 12%-kal növeli a feladat elvégzésnek motivációját, és 4%-kal növeli a feladat elvégzése iránti elkötelezettséget, mindezt anélkül, hogy akadályozná a feladat színvonalas elvégzését.

Fájdalomcsillapítás

Az Amerikai Diabétesz Szövetség és az Amerikai Sportgyógyászati Főiskola a pedálozás jótékony hatásaira hívja fel a figyelmet, amit a diabéteszes neuropátia és idegfájdalom kezelésében, valamint az inzulinérzékenység növelésében értek el a segítségével. Heti 5 napon 30 perces kényelmes biciklizés bizonyítottan és hatékonyan javítja a fizikai mobilitást és az életminőséget.

Stroke utáni koordináció fejlesztés

Azoknál a munkavállalóknál, akiknek kórtörténetében stroke fordult elő, nagy valószínűséggel egy vagy több végtagjukon csökkent az izmok működése. Keio Egyetem Orvostudományi Karának rehabilitációs osztályán az orvosok a pedálozást, mint módszert vizsgálták az izomműködés javítására. A kutatás eredményeként azt találták, hogy a kerékpárasztalnál végzett pedálozás jelentősen javították az oldalsó izmok aktivitását aktivitását és nagy szerepük volt az izmok újraépítésében is.

Irodalom:

The Impact of Stand-Biased Desks in Classrooms on Calorie Expenditure in Children, School of Public Health, Texas A&M University, 2011

Standing-Based Office Work Shows Encouraging Signs of Attenuating Post-Prandial Glycaemic Excursion, University of Chester, 2013

Changing the Way We Work: Elevating Energy Expenditure With Workstation Alternatives, University of Massachusetts, 2013

Exercise and Type 2 Diabetes, The American Diabetes Association and The American College of Sports Medicine, 2010

Treadmill Workstations: A Worksite Physical Activity Intervention In Overweight And Obese Office Workers, University of Massachusetts, 2011

Effect of Pedaling Exercise on the Hemiplegic Lower Limb, Keio University School of Medicine, 2003

An Aerobic Walking Programme Versus Muscle Strengthening Programme For Chronic Low Back Pain, University of Tel Aviv, 2013,

A Systematic Review Of Standing And Treadmill Desks In the Workplace, The University of Prince Edward Island, 2015

Reducing Occupational Sitting Time and Improving Worker Health: The Take-a-Stand Project, Harvard University, 2011

Impact of a Sit-Stand Workstation on Chronic Low Back Pain: Results of a Randomized Trial, Stanford University,

Health Benefits Of Cycling: A Systematic Review, The University of Australia, 2011

Increase or Decrease Depression: How Body Postures Influence Your Energy Level, San Francisco State University, 2012

Task Performance and Meta-Cognitive Outcomes When Using Activity Workstations and Traditional Desks, Clemson University, 2016

Laboratory Test Of Psychological And Performance Outcomes Of Active Workstations, Purdue University, 2015

The Effect of Walking On People With Acute Low Back Pain, La Trobe University, 2003

The Effect of Ambulatory Lumbar Traction Combined With Treadmill on Patients With Chronic Low Back Pain, Assaf Harofeh Medical Center, 2006

Preventable Deaths from Heart Disease and Stroke, Centers for Disease Control and Prevention